Les utdrag fra Ottar Jakobsens novelle, «Tinnsjøens hemmeligheter»



Har du hørt om vårbeita i Tinnsjøen? Ottar Jakobsen skildrer den med liv og lyst i fortellingen «Tinnsjøens hemmeligheter» i boka «Historier om det som var». Du fikk kanskje med deg avisomtalen av Ottars bok i Rjukan Arbeiderblad 22. april? Avisa viet en helside i lørdagsavisa med utdrag, og det var nettopp historien om det eventyrlige vårfenomenet i Tinnsjøen leserne fikk presentert. Fortellingen er hentet fra del III i Jakobsens novellesamling. Her finner du også historiene «I skyggen av krigen» som utspiller seg på en øy i havgapet nordvest av Tromsø, «Bjønn i byen», der Rjukan og Villaveien er åsted, «Kongens banemann» (Halden), «Frisøren som forsvant» (Skien), «Hitler bar» (Berlin) og «Funnet», der en hendelse i Ofotfjorden utenfor Narvik setter historien i gang.




Her følger en liten smakebit fra «Tinnsjøens hemmeligheter». Hele fortellingen - og 29 andre - finner du i «Historier om det som var». Spør etter boka i din lokale bokhandel - eller klikk her for bestillingsskjema.

Jeg hadde rigget to stenger; sluk og flue med opphenger. Da solen forsvant bak åsen i vest, hadde jeg tatt en to-tre ørreter, fin fisk av vanlig størrelse - rundt en halv kilo. Det var ingen dramatikk å spore, og jeg begynte å tro at jeg var for tidlig ute. Jeg vurderte om jeg skulle pakke sammen og gå hjem. Da, i den tidlige skumringen, klokken var vel rundt elleve, hendte det noe. Nærmest på ett slag var det ørret, til dels stor fisk, overalt i vika og helt inne i osen. I samme øyeblikk visste jeg at skjebnen hadde brakt meg like opp i noe sjeldent og dyrebart. Jeg vadet forsiktig ut til godplassen min der jeg når lengst og best med kastene. Herfra og ut, som de sier, var fisket et eventyr, det var rent trolsk. Etter å ha kastet med sølvkroken tolv gram, sort med gule prikker, en stund og hatt fisk på hvert kast, gikk jeg over til flue. Og den velvoksne ørreten bare fortsatte å gå på kroken. Eller skal jeg si krokene; Telemarkskongen størrelse åtte, dobbeltkroket og Martch Brown av samme størrelse på opphengeren. Ja, jeg sa «på hvert kast» og ofte to på en gang. Slik kan jeg med hånd på hjertet og full rett si at jeg på ett og samme kast har tatt to kiloørreter.

Kommentarer

Populære innlegg

UNESCOs sekretariat innstiller på verdensarv for Rjukan og Notodden

Alt om verdensarvsøknaden

Sol og blide fjes på jubileumscruise