Her er D/F Hydro i HO-skala
Ole Richvoldsens HO-modell av D/F Hydro. (Foto: Selco.no) |
Originalen ligger på bunnen av Tinnsjøen etter at den ble senket av norske sabotører i 1944. Trond Ole Richvoldsen har fått den og de andre jernbanefergene bygget i HO-skala.
- Det hele begynte med at jeg importerte modellbåter fra Vietnam, som hobby, i noen år, forteller han.
- Siden jeg er over snittet interessert i modelljernbane ble det også medlemsskap i den lokale klubben, Grenland Mj-forum. På et klubbmøte kom det opp: Hvorfor lager du ikke modeller av tinnsjøfergene? De har jo historisk og nostalgisk verdi for veldig mange.
Storegut, Ammonia og Hydro side ved side, som skalamodeller. (Foto: Selco.no) |
Slik begynte Trond Ole Richvoldsen arbeidet med å få få Rjukanbanens ferger laget som modeller. Klubbmedlemmene fant fram en del bilder og underlag. Selve tegningene fikk han fra Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork. Første ferge ut var D/F Hydro fra 1914, laget i ti eksemplarer. Modellene forsvant i løpet av få dager, så Richvoldsen bestemte seg for å lage flere Hydro-modeller - og også modeller av D/F Ammonia fra 1929 og M/F Storegut fra 1956.
Notodden kommune og Tinn kommune arrangererte minnemarkering på Rudsgrend ved Tinnsjøen torsdag 20. februar 2014, på dagen 70 år etter senkingen. (Foto: Trond Lepperød) |
Mens modellene lages av dyktige håndverkere i Vietnam, importeres skinnemateriell fra USA. Skalaen er 1:87 (HO). Fergene varierer i lengde fra Hydro på 62 centimeter til Storegut på 103 cm.
Mens fergene Ammonia og Storegut kan beundres i full skala ved kai den dag i dag, ligger Hydro i mørket på 430 meters dyp utenfor Rudsgrend. Fergas dramatiske endelikt i 1944 fikk norske TV-seere et bilde av i siste episode av NRKs dramaserie "Kampen om tungtvannet". Sabotørene hadde plassert en sprengladning under dekk, og det var denne som gikk av og sendte ferga ned i dypet.
"Godkjenner senking av ferge med IMI-last på dypt vann, helst mellom Hesleviken og Digerud". Med disse ordene - skrevet og sendt 9. februar 1944 - ble ordren gitt om å gå til aksjon og senke jernbaneferga med tungtvannslast, skriver Olav Njølstad i boka "Professor Tronstads krig".
Det var major Leif Tronstad som sendte beskjeden. Han var bindeleddet i England mellom britiske militærmyndigheter, Forsvarets Overkommando og sabotørene i Norwegian Independent Company No. 1 - bedre kjent som Kompani Linge. Ordren ble gitt til Linge-karene Knut Haukelid og Einar Skinnarland, som lå i skjul i Telemark.
Les også: Tungtvannsaksjonene på fem minutter (infografikk)
Tronstad hadde i forveien fått beskjed fra britene at saken var "av vital betydning for krigføringen". Alt skulle settes inn på å stanse det tyske uranprosjektet. Men det var med tungt hjerte han ga den avgjørende ordren. Tronstad var kjemiprofessor og hadde vært med å bygge opp nettopp tungtvannsproduksjonen på Rjukan før krigen. Han kjente forholdene på stedet og visste at en sprengning av transporten også ville ramme uskyldige mennesker.
"Mange lidelser må befryktes å bli følgen, men vi må håpe de sparer oss for verre ting", kommenterte han i dagboken.
Det var major Leif Tronstad som sendte beskjeden. Han var bindeleddet i England mellom britiske militærmyndigheter, Forsvarets Overkommando og sabotørene i Norwegian Independent Company No. 1 - bedre kjent som Kompani Linge. Ordren ble gitt til Linge-karene Knut Haukelid og Einar Skinnarland, som lå i skjul i Telemark.
Les også: Tungtvannsaksjonene på fem minutter (infografikk)
Tronstad hadde i forveien fått beskjed fra britene at saken var "av vital betydning for krigføringen". Alt skulle settes inn på å stanse det tyske uranprosjektet. Men det var med tungt hjerte han ga den avgjørende ordren. Tronstad var kjemiprofessor og hadde vært med å bygge opp nettopp tungtvannsproduksjonen på Rjukan før krigen. Han kjente forholdene på stedet og visste at en sprengning av transporten også ville ramme uskyldige mennesker.
"Mange lidelser må befryktes å bli følgen, men vi må håpe de sparer oss for verre ting", kommenterte han i dagboken.
Richvoldsens modellbåter har fått medieomtale, her en artikkel hentet fra Varden. |
Lidelser ble det. Ferga var på ordinær rute med gods og passasjerer da
sprengladningen gikk av som planlagt og sprengte hull i skroget forut. I løpet
av 3-4 minutter sank ferga til bunns. 18 mennesker mistet livet - 14
nordmenn og fire tyske soldater.
Ferga var lastet med flere fat med tungtvann fra Norsk Hydros fabrikker på Rjukan. Fra alliert hold markerte aksjonen punktum i kampen om tungtvannet. Dette var det fjerde og siste anslaget rettet mot tungtvannsproduksjonen.
TL
Les også: Arve Tellefsen, Arvid Fladmoe og forliset på Tinnsjøen. Fra minnemarkering i 2014.
Ferga var lastet med flere fat med tungtvann fra Norsk Hydros fabrikker på Rjukan. Fra alliert hold markerte aksjonen punktum i kampen om tungtvannet. Dette var det fjerde og siste anslaget rettet mot tungtvannsproduksjonen.
TL
Les også: Arve Tellefsen, Arvid Fladmoe og forliset på Tinnsjøen. Fra minnemarkering i 2014.
Kommentarer