Hvem har levende bilder fra Rjukanbanen?

Jeg sitter på et stort arkiv med digitaliserte bilder fra Rjukanbanen og fergene opp gjennom historien, men levende bilder mangler. Er det noen sitter på filmer eller gamle videooppptak, er jeg svært interessert i å høre fra dere. På forlagets nettside, maanaforlag.no, ønsker jeg å kunne vise også noen sekvenser med levende bilder. Det kan være opptak fra senere år med ferger og tog i opplag, eller aller helst fra den gang banen eller fergene var i trafikk. Har du gamle filmopptak, for eksempel Super 8, eller gamle videoopptak, er det ikke noe hinder. Hvis jeg finner opptaket interessant, kan jeg koste digitalisering og kopiering, slik at du i tillegg til din original - får en kopi på DVD.

Jeg har kikket rundt på nettet, men har foreløpig ikke funnet aktuelle opptak som viser tog og ferger på Rjukanbanen. Jeg vet at de finnes. Togentusiaster på nettet tilbyr VHS-video med opptak blant annet fra Rjukanbanens siste ordinære ferd i 1991 for salg. Har du tips om andre opptak, så send meg gjerne en lenke. Trykk her for å sende epost.

Forresten, jeg fant denne snutten på YouTube. En dataanimasjon av M/F Storegut som legger an ved fergeleiet.

Kommentarer

Populære innlegg

UNESCOs sekretariat innstiller på verdensarv for Rjukan og Notodden

Sol og blide fjes på jubileumscruise

Alt om verdensarvsøknaden